#همیشه برترینیم به خاطر شما#

کتب کلاس نهم متوسطه سال تحصیلی ۹۶_۹۵

نویسنده :علی فتحانی
تاریخ:جمعه 26 شهریور 1395-12:21 ب.ظ

کد کتاب
عنوان
پایه

دانلود فایل

سال تحصیلی 95-96

135/1

ضمیمه پیام های آسمان (ویژه اهل سنت)

(07/09/94)

سوم متوسطه

فایل  1.5 مگابایت

139

فرهنگ و هنر

(29/03/95)

سوم متوسطه

مقدمه4.01 مگابایت 
بخش اول 3.41 مگابایت 
بخش دوم 5.08 مگابایت 
کل فرهنگ و هنر 11.64 مگابایت

136

کار و فناوری

(29/03/95)

سوم متوسطه

کل کتاب کار و فناوری6.87 مگابایت

138

مطالعات اجتماعی (جغرافیا، تاریخ، مدنی)

(29/03/95)

سوم متوسطه

مقدمه 522.34 کیلوبایت 
بخش اول 4.48 مگابایت 
بخش دوم 3.22 مگابایت 
بخش سوم 2.95 مگابایت 
بخش چهارم1023.41 کیلوبایت 
مطالعات اجتماعی (مدنی، جغرافیا، تاریخ) نهم10.44 مگابایت 

135

پیام های آسمان

(31/03/95)

سوم متوسطه

مقدمه 921.47 کیلوبایت
بخش اول 2.65 مگابایت
بخش دوم 2.24 مگابایت
بخش سوم 1.41 مگابایت
بخش چهارم 963.67 کیلوبایت
بخش پنجم 1.82 مگابایت
بخش ششم 1.08 مگابایت
کل کتاب پیام های آسمان 8.13 مگابایت

133

ریاضی

(29/03/95)

سوم متوسطه

ریاضی 5.75 مگابایت

131.1

آموزش مهارت های نوشتاری (نگارش و انشا)

(29/03/95)

سوم متوسطه

مقدمه1015.01 کیلوبایت
بخش اول4.24 مگابایت
بخش دوم3.89 مگابایت
بخش سوم 2.65 مگابایت 
بخش چهارم 3.48 مگابایت 
بخش پنجم 3.13 مگابایت 
بخش ششم 2.77 مگابایت
بخش هفتم 4.57 مگابایت
بخش هشتم 4.12 مگابایت 
آموزش مهارت های نوشتاری (نگارش و انشا)26.27 مگابایت

144

آمادگی دفاعی

(29/03/95)

سوم متوسطه

مقدمه 7.69 مگابایت
بخش اول 7.47 مگابایت
آمادگی دفاعی 14.73 مگابایت

140.1

كتاب كار انگلیسی

(29/03/95)

سوم  متوسطه

کتاب کار انگلیسی 4.57 مگابایت

131

فارسی

(29/03/95)

سوم  متوسطهمقدمه 1.1 مگابایت
بخش اول 1.29 مگابایت
بخش دوم 1.49 مگابایت
بخش سوم 1.57 مگابایت
بخش چهارم 1.88 مگابایت
بخش پنجم 1.75 مگابایت
بخش ششم 2.11 مگابایت
فارسی 8.47 مگابایت

135/2

تعلیمات ادیان الهی و اخلاق
(29/03/95)

سوم  متوسطهمقدمه 480.28 کیلوبایت
بخش اول 668.23 کیلوبایت
بخش دوم 442.41 کیلوبایت
بخش سوم 540.45 کیلوبایت
تعلیمات ادیان الهی و اخلاق 905.64 کیلوبایت

141عربی
(29/03/95)
سوم متوسطهمقدمه 1.15 مگابایت
بخش اول 8.61 مگابایت
بخش دوم 688.42 کیلوبایت
عربی 9.59 مگابایت

142آموزش قرآن
(29/03/95)
سوم متوسطهمقدمه 5.31 مگابایت
بخش اول 7.73 مگابایت
بخش دوم 2.38 مگابایت
بخش سوم 4.15 مگابایت
آموزش قرآن 18.02 مگابایت

140

زبان انگلیسی

(05/05/94)

سوم متوسطه

134

علوم تجربی

(31/03/95)

سوم متوسطهمقدمه 529.95 کیلوبایت
بخش اول 1.95 مگابایت
بخش دوم 792.71 کیلوبایت
بخش سوم 1.1 مگابایت
بخش چهارم 868.9 کیلوبایت
بخش پنجم 2.48 مگابایت
بخش ششم 780.83 کیلوبایت
بخش هفتم 813.88 کیلوبایت
بخش هشتم 860.62 کیلوبایت
بخش نهم 881.9 کیلوبایت
بخش دهم 736.87 کیلوبایت
بخش یازدهم 841.39 کیلوبایت
بخش دوازدهم 735.29 کیلوبایت
بخش سیزدهم 757.63 کیلوبایت
بخش چهاردهم 905.89 کیلوبایت
بخش پانزدهم 947.41 کیلوبایت
علوم تجربی 9.53 مگابایت




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

کتب کلاس هشتم متوسطه سال تحصیلی ۹۶_۹۵

نویسنده :علی فتحانی
تاریخ:جمعه 26 شهریور 1395-12:17 ب.ظ

کد کتاب
عنوان
پایه

دانلود  

سال تحصیلی:

95-96

118

علوم تجربی

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه512.09 کیلوبایت
 بخش اول6.18 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 علوم تجربی6.26 مگابایت

117

ریاضی

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه512.66 کیلوبایت
 بخش اول1.13 مگابایت
 بخش دوم1.05 مگابایت
 بخش سوم877.01 کیلوبایت
 بخش چهارم820.77 کیلوبایت
 بخش پنجم1.01 مگابایت
 بخش ششم980.36 کیلوبایت
 بخش هفتم1.26 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 ریاضی4.58 مگابایت

116

کار و فناوری

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه700.33 کیلوبایت
 بخش اول1.36 مگابایت
 بخش دوم2.58 مگابایت
 بخش سوم4.25 مگابایت
 بخش چهارم5.42 مگابایت
 بخش پنجم1.19 مگابایت
 بخش ششم1.58 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 کار و فناوری13.82 مگابایت

119

پیام های آسمان

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل کامل کتاب: 
 پیام های آسمان4.18 مگابایت

115

فارسی

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه824.91 کیلوبایت
 بخش اول1.11 مگابایت
 بخش دوم1.48 مگابایت
 بخش سوم1.7 مگابایت
 بخش چهارم1.55 مگابایت
 بخش پنجم2.45 مگابایت
 بخش ششم3.3 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 فارسی9.66 مگابایت

115/1

آموزش مهارت های نوشتاری (نگارش و انشا)

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه1.29 مگابایت
 بخش اول3.22 مگابایت
 بخش دوم4.16 مگابایت
 بخش سوم3.98 مگابایت
 بخش چهارم4.33 مگابایت
 بخش پنجم3.35 مگابایت
 بخش ششم3.85 مگابایت
 بخش هفتم3.7 مگابایت
 بخش هشتم4.87 مگابایت
فایل کامل کتاب: 

123

فرهنگ و هنر

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه4.69 مگابایت
 بخش اول2.44 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 فرهنگ و هنر8.21 مگابایت

122

مطالعات اجتماعی

(30/03/95)

 

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه532.55 کیلوبایت
 بخش اول5.97 مگابایت
 بخش دوم3.17 مگابایت
 بخش سوم6.72 مگابایت
 بخش چهارم1.33 مگابایت

125

عربی

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه789.45 کیلوبایت
 بخش اول6.08 مگابایت
 بخش دوم656.48 کیلوبایت
فایل کامل کتاب: 
 عربی6.66 مگابایت

127

تفکر و سبک زندگی

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه2.94 مگابایت
 بخش اول2.05 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 تفکر و سبک زندگی4.53 مگابایت

121/1

تفکر و سبک زندگی ویژه پسران

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

تفکر و سبک زندگی (پسران)723.76 کیلوبایت

124

انگلیسی

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

انگلیسی (2)6.9 مگابایت

124/1

کتاب کار انگلیسی

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه697.42 کیلوبایت
 بخش اول1.98 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 کتاب کار انگلیسی2.27 مگابایت

126

آموزش قرآن

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه6.22 مگابایت
 بخش اول8.07 مگابایت
 بخش دوم4.68 مگابایت
 بخش سوم1.92 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 آموزش قرآن19.34 مگابایت

119/1

ضمیمه پیام های آسمان ویژه اهل سنت

(30/03/95)

دوم متوسطه

(هشتم)

ضمیمه پیام های آسمان (ویژه اهل سنت)853.1 کیلوبایت





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

کتب کلاس هفتم متوسطه سال تحصیلی۹۶_۹۵

نویسنده :علی فتحانی
تاریخ:جمعه 26 شهریور 1395-12:06 ب.ظ

کد کتاب
عنوان
پایه

دانلود                                         

سال تحصیلی 95-96

101.1

آموزش مهارت های نوشتاری (نگارش و انشا)

(26/03/95)

 اول

فایل بخش های کتاب: 
  مقدمه1.26 مگابایت
  بخش اول3.63 مگابایت
 بخش دوم2.38 مگابایت
 بخش سوم2.21 مگابایت
 بخش چهارم1.88 مگابایت
 بخش پنجم2.63 مگابایت
 بخش ششم2.49 مگابایت
 بخش هفتم2.69 مگابایت
 بخش هشتم3.06 مگابایت
فایل کامل کتاب: 

سال تحصیلی

 95-96

101

فارسی

(26/03/95)

اول

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه1.55 مگابایت
 بخش اول1.75 مگابایت
 بخش دوم1.18 مگابایت
 بخش سوم1.17 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 فارسی4.1 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

104

علوم تجربی

(26/03/95)

اول

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه555.95 کیلوبایت
 بخش اول5.13 مگابایت
 بخش دوم2.56 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 علوم تجربی7.37 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

108

مطالعات اجتماعی

(26/03/95)

اول

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه786.64 کیلوبایت
 بخش اول6.14 مگابایت
 بخش دوم3.39 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

111/1

تفكر و سبك زندگی(ویژه دختران )

(26/03/95)

اول

 تفکر و سبک زندگی (ویژه دختران)1.53 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

111

تفكر و سبك زندگی(كتاب مشترك دختران و پسران)

(26/03/95)

اول

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه2.88 مگابایت
 بخش اول2.53 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 تفکر و سبک زندگی4.98 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

103

ریاضی

(26/03/95)

 اول

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه2.34 مگابایت
 بخش اول1.33 مگابایت
 بخش دوم873 کیلوبایت
 بخش سوم896.78 کیلوبایت
 بخش چهارم1.07 مگابایت
 بخش پنجم819.95 کیلوبایت
 بخش ششم936.73 کیلوبایت
 بخش هفتم823 کیلوبایت
فایل کامل کتاب: 
 ریاضی5.62 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

109

فرهنگ و هنر

(26/03/95)

اول

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه631.91 کیلوبایت
 بخش اول4.59 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 فرهنگ و هنر4.8 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

105

پیام های آسمان

(26/03/95)
اول
فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه962.4 کیلوبایت
 بخش اول7.04 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 پیام های آسمان7.58 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

110

انگلیسی

(26/03/95)
اول
انگلیسی8.49 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

110/1

كتاب كار انگلیسی

(26/03/95)
اول
فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه875.14 کیلوبایت
 بخش اول8.11 مگابایت
 بخش دوم922.53 کیلوبایت
فایل کامل کتاب: 
 کتاب کار انگلیسی8.96 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

112

آموزش قرآن

(26/03/95)
اول
 آموزش قرآن23.57 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

114/1

عربی

(26/03/95)
اول
عربی5.68 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

102

کاروفناوری

(26/03/95)
اول
فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه617.16 کیلوبایت
 بخش اول961.93 کیلوبایت
 بخش دوم696.79 کیلوبایت
 بخش سوم825.81 کیلوبایت
 بخش چهارم1.63 مگابایت
 بخش پنجم1016.95 کیلوبایت
 بخش ششم1.56 مگابایت
 بخش هفتم1.22 مگابایت
 بخش هشتم1.03 مگابایت
فایل کامل کتاب: 
 کار و فناوری5.9 مگابایت

سال تحصیلی

 95-96

105.2

ضمیمه پیام های آسمان ویژه اهل سنت

(26/03/95)

اول

فایل بخش های کتاب: 
 مقدمه719.47 کیلوبایت
 بخش اول624.65 کیلوبایت
فایل کامل کتاب: 

سال تحصیلی

 95-96




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

فواید بسم الله الرحمن الرحیم

نویسنده :علی فتحانی
تاریخ:جمعه 26 شهریور 1395-11:47 ق.ظ

ز مولای متقیان حضرت علی (علیه‌السلام) روایت شده است: وقتی که بسم الله الرحمن الرحیم بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شد، آن حضرت فرمود: اولین بار که این آیه بر حضرت آدم نازل شد فرمود: تا زمانی که فرزندان من این آیه را قرائت کنند از عذاب (الهی) در امان خواهند بود.[۱]

نور دل‌ها

بسم الله نور دل دوستان است، آیینه جان عارفان است، چراغ سینه موحدان است، آسایش رنجوران و مرهم خستگان است، شفای درد و طبیب بیمار دلان است.[۲]

سوگند مقدس

جابر بن عبد الله انصاری می‌گوید: هنگامی که بسم الله الرحمن الرحیم نازل شد، ابر به سوی مشرق گریخت و باد آرام گرفت و دریا طوفانی شد و حیوانات گوش فرا دادند و شیطان‌ها از آسمان رانده شدند و خدای متعال به عزت و جلالش سوگند یاد کرد که
بسم الله بر هر چه خوانده شد خداوند آن را با برکت گرداند.[۳]
درس اول
امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: چون حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) متولد شد به سرعت رشد کرد تا آن جا که در هفت ماهگی، مادرش دست او را گرفت و نزد معلم برد. در ابتدای تعلیم، معلم گفت: بسم الله الرحمن الرحیم و عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) آن را تکرار کرد... .[۴]

نامی شگفت

در کتاب تفسیر فاتحه الکتاب در بحث مربوط به بسم الله الرحمن الرحیم از مفاتیح الغیب نقل شده است که: یکی از خواص اسم الله جل جلاله این است که چون الف آن را حذف کنند لله باقی بماند و این هم مختص خدای سبحان است لله الامر من قبل و من بعد[۵] اگر لام اول لله را بیفکنند، له می‌ماند، آن نیز مخصوص حق تعالی است، زیرا غیر خدا مالکیت حقیقی ندارند له الملک و له الحمد[۶] و اگر لام له را حذف کنند، آن نیز بر ذات او دلالت دارد، مانند هو در قل هو الله احد[۷].[۸]

شهر رحمت

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: در بهشت شهری است به نام مدینه الرحمه که بی نهایت زیباست، هر که به آن رسید از زحمت رست و به رحمت پیوست. در آن شهر خانه‌ای است به نام بیت الجلال که درهای بسیار دارد و کلید درهای آن
بسم الله الرحمن الرحیم است. چون بنده مؤمن بسم الله را با اخلاص بر زبان راند درها باز شود و از سوی خداوند ندا شود که مُلک این خانه و ولایت این شهر را به تو سپردیم.[۹]

سه هزار نام در سه نام

بعضی گفته‌اند: خدای متعال سه هزار نام دارد، هزار نام مخصوص فرشتگان مقرب است که آنان می‌دانند؛ هزار نام مخصوص پیامبران و نهصد و نود و نه نام مربوط به امت‌هاست. خدای سبحان از آن سه هزار نام یک نام را برای خود برگزیده و هیچ ملک مقرب و نبی مرسلی از آن خبر ندارد و این اسم را مخزون سر مکنون گویند.
از آن نهصد و نود و نه اسم که سهم امت‌هاست سیصد اسم در تورات ذکر شده است و سیصد اسم در زبور و سیصد نام در انجیل و نود و نه اسم در قرآن و چون امت محمد (صلی الله علیه و آله) بهترین امت‌هاست خداوند مجموع معانی آن سه هزار نام را در سه اسم خود که در بسم الله الرحمن الرحیم (= الله، رحمن، رحیم) وجود دارد به ودیعت نهاده و هر یک را به معنای هزار اسم خود قرار داده و به امت اسلام ارزانی داشته تا هر بنده‌ای که این اسم و معنای آن‌ها را بداند چنان باشد که تمامی نام‌های خداوند را خوانده و دانسته است.
دهندش ز هر خرمنی خوشه‌ای
بیابد ز هر گوشه‌ای توشه‌ای[۱۰]

بزرگ‌ ترین آیه

شخصی به امام کاظم (علیه‌السلام) عرض کرد: کدام آیه در کتاب خداوند بزرگ تر است؟ حضرت فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم[۱۱]

وصیت عارف

عارفی وصیت کرد بسم الله الرحمن الرحیم را بر کفن او بنویسند پرسیدند: این کار چه سودی دارد؟ گفت: چون قیامت بر پا شود و همه مردم از قبر برخیزند، گویم: پروردگارا! برای ما کتابی فرستادی و در عنوان و آغاز آن بسم الله الرحمن الرحیم ثبت کردی، امروز با عنوان کتاب خود با ما رفتار کن.[۱۲]

آثار رحمت الهی

خداوند صفات متعددی دارد ولی در تمام مواقع در کنار عبارت بسم الله؛
الرحمن الرحیم را می‌آورد و خود را با این صفات یاد می‌کند. و حال آن که ممکن بود بگوید بسم الله العلیم الحکیم، بسم الله الجبار المنتقم و همچنین سایر صفات.
نکته مطلب، در جلب قلوب مردم از راه رحمت است. برای جمع آوری مردم هیچ نیرویی بهتر از رحمت ـ که موجد امید است ـ نیست. مردم وقتی امید پیدا کردند حرکت می‌کنند و امید از راه رحمت و بشارت میسر است. پیغمبری که می‌خواهد تمام طبقات مردم را جمع و آنان را امیدوار کند. باید قدرتی در اختیار داشته باشد که به وسیله آن در مردم روح امید ایجاد کند. بشارت و رحمت بهترین ابزار برای ایجاد امید است. از این رو می‌گوید: سبقت رحمته غضبه[۱۳] فضل و رحمتش بر غضبش سبقت دارد.
آوردن رحمن و رحیم در بسم الله باعث امیدواری و تجمع مردم بر گرد پیغمبر است، از این رو تمام مظاهر مختلف اسلام رحمت معرفی شده است، قرآن را هدی و رحمه للمؤمنین[۱۴] رسول را و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین[۱۵] واشداء علی الکفار رحماء
بینهم[۱۶]برمی‌شمرد.[۱۷]

جاذبه آیه رحمت

یکی از مردم ژاپن که به اسلام گروید در بخشی از نامه‌اش می‌نویسد: بسیاری از مردم ما در ژاپن در واقعه هیروشیما و نابودی و مجروح و مقتول شدن هزاران انسان، حتی ادیان خود را از دست دادند زیرا این حمله وحشیانه از سوی کشوری به ما صورت گرفت که از خدا و از مسیح و مذهب دم می‌زد ـ یعنی آمریکا ـ جمعی از در گذشتگان آن فاجعه از نزدیکان خود من بودند لذا من از جنگ و خشونت نفرت دارم و به رحم و عدالت و احسان و ایمان به خدای رحیم و عادل کشش دارم... برای من بیان شد که نخستین آیه‌ای که بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) نازل شد، بسم الله الرحمن الرحیم است که در آن دو بار از رحمت خداوند سخن به میان آمده است و یکصد و چهارده بار در قرآن تکرار گردیده و هر مسلمانی علاوه بر ضرورت قرائت آن در نمازهایش قبل از شروع هر کار باید بسم الله الرحمن الرحیم بگوید... و من برای همین امور حیاتی مسلمان شده‌ام.[۱۸]

زیان غفلت

عبد الله بن یحیی می‌گوید: به محضر علی (علیه‌السلام) مشرف شدم و هنگامی که خواستم بر روی تخت بنشینم پایه آن شکست و بر زمین افتادم و سرم آسیب دید.
حضرت علی (علیه‌السلام) فرمود: شکر خداوندی را که کفاره گناهان شیعیان ما را در دنیا قرار داد تا همین جا پاک شوند. عبد الله می‌‌گوید: عرض کردم: چه گناهی کرده‌ام که شکسته شدن سرم کفاره آن باشد؟ حضرت فرمود: وقتی که نشستی بسم الله نگفتی.[۱۹]

جامع ترین نام

در کتاب آیه شریفه بسمله در فرهنگ اسلامی آمده است: محققان و مفسران علوم قرآنی برای اثبات این نکته که کلمه جلاله الله همانا جامع ترین نام برای ذات احدیت است، به دلایلی استناد کرده‌اند که به چند نمونه آن اکتفا می‌شود:
۱ـ اسمای دیگر الهی غالبا به عنوان صفت برای کلمه جلاله الله به کار می‌رود بدون آن که کلمه جلاله الله به عنوان صفت برای دیگر اسمای الهی واقع شود به عنوان مثال صحیح است گفته شود: الله العالم ولی نمی‌توان گفت: العالم الله لذا در قرآن می‌خوانیم
ان الله سمیع علیم و نمی‌خوانیم: ان سمیعا علیما الله و....
۲ـ توصیف قدرت مطلقه حاکم بر نظام هستی با عنوان الله مخصوص مسلمانان جهان است و مذاهب دیگر از معبود حقیقی مسلمانان با همین نام یاد می‌کنند نه اسمای دیگر الهی.
۳ـ در مقام ابراز شهادتین و قبول اسلام و بیان توحید و یگانه پرستی باید گفت: اشهد ان لا اله الا الله و نمی‌توان گفت: اشهد ان لا اله الا العلیم یا الا الخالق، الا الرازق و....
۴ـ تبادر ذهنی. آدمی اصولا با شنیدن لفظ جلاله بدون قرینه شدن لفظ دیگری به یاد معبود و معشوق حقیقی می‌افتد. پس یک مسلمان با ذکر لفظ جلاله الله گویی تمامی اسما و صفات حضرت حق (جل و جلاله) را بیان نموده است چون که صد آمد نود هم پیش ماست.[۲۰]

برکات نام او

بسم الله الرحمن الرحیم: به نام او که زبان‌ها گویا شده به نام او، جان‌‌ها شیدا شده به نام او، بیگانه آشنا شده به نام او، زشت‌ها زیبا شده به نام او، کارهاهویدا شده به نام او، راه‌ها پیدا شده به نام او. به نام او که چشم‌ها گریان به نام او، دل‌های عارفان سوزان به نام او، سرهای والهان خروشان به نام او، تن‌های عاشقان پیچان به نام او.[۲۱]

دستور العمل

یکی از عارفان گفته است: هر که مشکلی دارد و از تدبیر و حل آن عاجز است در روز جمعه پس از ادای نماز عصر هیچ ذکری نخواند و با حضور قلب کامل دو نام رحمن و رحیم را ـ که مخصوص خدای سبحان است ـ به صورت ندا تا غروب آفتاب تکرار کند و پس از ان سر به سجده بگذارد و حاجتی که دارد از خداوند بخواهد، البته بر آورده شود.[۲۲]

شفای قیصر

قیصر روم به سر دردی شدید مبتلا شده بود که تمام پزشکان از درمان او عاجز ماندند. نامه‌ای به محضر امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) نوشت و گزارش حال خود را به آن حضرت عرض کرد.
امام علی (علیه‌السلام) کلاهی را نزد وی فرستاد و فرمود: آن را بر سر نهد تا شفا یابد. قیصر چون آن را بر سر گذاشت فورا شفا یافت و بسیار تعجب کرد. دستور دارد آن کلاه را بشکافند و ببینند داخلش چیست.
وقتی که آن را شکافتند کاغذی در آن یافتند که نوشته بود بسم الله الرحمن الرحیم قیصر روم دریافت که شفای او از برکت بسم الله بود و برای همین مسلمان شد.[۲۳]

آغاز نامه‌ها

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: پیش از اسلام، مردم در آغاز نامه‌های خود می‌نوشتند بسمک اللهم ـ پروردگارا! به نام تو ـ و چون آیه شریفه انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم [۲۴] نازل شد، از آن پس در ابتدای نامه می‌نوشتند: بسم الله الرحمن الرحیم.[۲۵]
* مرحوم علامه مامقانی رحمت الله علیه (متوفای ۱۳۵۱ق) در کتاب سراج الشیعه فی آداب الشریعه (ص ۱۷۹ ـ ۱۸۰) از نوشتن بسم الله به بهترین خط ممکن در صدر نامه‌ها به عنوان یک امر مستحبی یاد کرده است.[۲۶]

سرچشمه مهربانی‌ها

درباره تفسیر الرحمن الرحیم می‌خوانیم که: در آن اشاره‌ای است که نعت‌‌های سرشار و پراکنده ـ در دو جهان ـ تماما از خداوند است و برای اوست رحمت همگانی دنیا و رحمت ویژه عالم آخرت.
در روایت آمده است که: الرحمن همان (کسی) است که به روزی بندگانش شدیدا متمایل است و مواد روزیش را از آنان نبرد اگر چه آنان فرمانش نبرند. و علی (علیه‌السلام) فرمود (خداوند) رحیم است به بندگان مؤمن. و از رحمت اوست که صد رحمت آفرید و از آن، رحمت واحدی در همه آفریدگان قرار داد و با آن رحمت واحد، مردم به یکدیگر مهربان و دلسوزند.[۲۷]

سیره مشترک

ادب دینی شروع کار با نام خدا، تنها ره آورد پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) نیست، بلکه از طلیعه نامه حضرت سلیمان (علی نبینا و آله و علیه السلام) به ملکه سبأ بر می‌آید که سایر پیامبران نیز کارها و مکتوبات خود را با کلمه طیبه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ آغاز می‌کردند: قَالَتْ یَا أَیُّهَا المَلؤا إِنِّی أُلْقِیَ إِلَیَّ کِتَابٌ کَرِیمٌ * إِنَّهُ مِن سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ [۲۸] و از روایات اهل بیت (علیهم السلام) استفاده می‌شود که همه کتب آسمانی با مضمون این کریمه آغاز شده است[۲۹] و این سیره مشترک همه پیامبران الهی بوده است و در نامه کریمانه حضرت سلیمان (علی نبینا و آله و علیه السلام) نیز پس از نام خدا، دعوت به پذیرش توحید مطرح شده است: أَلَّا تَعْلُوا عَلَیَّ وَأْتُونِی مُسْلِمِینَ [۳۰] و نباید پنداشت که در این نامه توحیدی، سلیمان پیامبر نام خود را بر نام خدا مقدم داشته است: إِنَّهُ مِن سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ ؛ زیرا جمله نَّهُ مِن سُلَیْمَانَ ادامه سخن گزارشگر (ملکه سبأ) است، نه طلیعه نامه حضرت سلیمان.[۳۱]،[۳۲]

بسم الله در قرائت قرآن

الف: اول سوره‌ها: چون بسم الله در ابتدای همه سوره‌ها یکی از آیات قرآن است، هنگام تلاوت از اول سوره‌ها، گفتن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ واحب است. به جز سوره توبه (=برائت) که بدون بسم الله نازل شده است و نباید آن را در اول سوره برائت بخوانند.
ب: وسط سوره‌ها: در صورت شروع قرائت از وسط سوره‌ها، می‌توان بدون بسم الله یا با بسم الله شروع کرد. هر چند خواندن بسم الله الرحمن الرحیم فضیلت و ثواب زیادی دارد، ولی در وسط سوره برائت بهتر است بدون بسم الله و تنها با اعوذ بالله خوانده شود تا نشانه‌ای باشد از این که در ابتدای سوره برائت بسم الله وجود ندارد.[۳۳]
* کسی که قرآن می‌خواند از هر جای قرآن باشد، (اول، وسط و یا آخر سوره) قبل از گفتن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ مستحب است بگوید: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
ـ پناه می‌برم به خداوند از شیطان رانده شده ـ[۳۴]
خداوند متعال در سوره نحل به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ [۳۵] هنگامی که قرآن می‌خوانی، از شر شیطان مطرود به خدا پناه بر

علت تقدم اعوذ بالله بر بسم الله

سؤال: چرا اعوذ بالله را بر بسم الله مقدم داشتند؟
پاسخ: اعوذ بالله مثل صابونی است که با آن جامه‌های آلوده و چرکین را پاک می‌سازند؛ چون بنده عازم تلاوت‌ قرآن شود، دهان آلوده به نامشروعات باشد، چون اعوذ بالله گوید دهان و زبان او پاک شود و شایسته آن گردد که کلام احدی را بر زبان گذراند.[۳۶]

هنگام درماندگی

حضرت علی (علیه‌السلام) فرمود: من از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که فرمود: هر گاه به شدت در تنگنا قرار گرفتی و درمانده شدی بگو بسم الله الرحمن الرحیم و لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم که به برکت این کلمات، بلاها و آفت‌ها از تو دور گردد و از آن‌ها مصون و محفوظ بمانی.[۳۷]

آمرزش الهی

در کتاب تفسیر فاتحه الکتاب در بحث مربوط به بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ و آمرزش الهی و مهربانی او آمده است: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: روز قیامت بنده‌ای از اهل ایمان را حاضر کنند، به او خطاب شود ای بنده من! از نعمت من در معصیت استفاده کردی، هر چه نعمتم را بیشتر کردم تو بیش‌تر به گناه آلوده شدی.
بنده از خجالت معصیت سر به زیر می‌افکند. خطاب شود که ای بنده من! سر بردار که همان ساعت که معصیت کردی تو را آمرزیدم.[۳۸]
بنده‌ای دیگر را حاضر کنند که به خاطر زیادی گناهانش سرافکنده است و از خجلت گناه در درگاه الهی می‌گرید. به او خطاب شود: ای بنده من! آن روز که گناه می‌کردی و می‌خندیدی تو را (رسوا و) شرمسار نساختم، امروز که خجالت می‌کشی و گناه نمی‌کنی و زاری می‌کنی چگونه تو را عذاب کنم، گناهانت را بخشیدم و به تو رخصت ورود به بهشت دادم.[۳۹]
درسی از پیامبر (صلی الله علیه و آله)
روایت شده است: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آیه شریفه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قرائت کرد و آن را بیست بار تکرار نمود تا در معناهای آن اندیشه کند، و ابوذر می‌گوید: رسول خدا یک شب این آیه شریفه را تلاوت نمود و تکرار کرد: إِن تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُکَ وَإِن تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ [۴۰]،[۴۱] (گر آن‌ها را مجازات کنی، بندگان تواند ـ و قادر به فرار از مجازات تو نیستند ـ؛ و اگر آنان را ببخشی، توانا و حکیمی.)

راه درمان یأس

برخی از بزرگان گفته‌اند: افتتاح سوره‌های قرآن با بسم الله و آغاز شدن کتاب خداوند با سوره فاتحه و قرار گرفتن بسم الله در ابتدای این سوره، دلیل قاطع است بر وسعت رحمت خداوند. دقت در همین امر بهترین و مؤثرترین درمان درد ناامیدی است. توجه به این مسأله که منشأ نزول قرآن همانا رحمت واسعه الهی است، مستلزم آن است که رهروان حقیقت در قبول امتثال امر الهی تعجیل کنند و از اکراه و سستی بپرهیزند تا امیدشان قوی‌تر گردد و ایمان و یقین داشته باشند که خداوند با قرار دادن بسم الله در آغاز قرآن و سوره فاتحه و توصیف ذات خود با رحمن و رحیم چگونه می‌شود که بر بندگان خود رحم نفرماید.
آورده‌اند که: سائلی بر در عمارتی با شکوه رسید و چیزی خواست، بر خلاف انتظارش چیز کمی به او دادند. تبری آورد و خواست آن بارگاه را خراب کند. پرسیدند: چرا چنین می‌کنی؟ به صاحب عمارت گفت: یا خانه مطابق عطایت بساز و یا این که فراخور عمارت و درگاهت عطا کن. این بخشش اندک با این در بزرگ نمی‌سازد.[۴۲]



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو